Aby vše ve světě e-shopů fungovalo správně, je třeba se opřít o systém, na který se může spolehnout firma i zákazníci. Na systém, který se dokáže přizpůsobit různým procesům, situacím i požadavkům.
Na první pohled by se mohlo zdát, že světy e-commerce a tradičních ERP systémů jsou od sebe nesmírně vzdáleny. Pod pojmem E-commerce si většina nejčastěji představí prostě e-shop. Elektronický obchod, který všichni dobře známe, protože možnost online nákupů využívá v dnešní době téměř každý.
Známe malé e-shopy, velké e-shopy nebo, dnes stále populárnější, online tržiště (marketplaces). Ale to, co po vstupu na jakýkoli e-shop vidíme, a většina z nás používá, je jen vrchol ledovce, třešnička na dortu – vizuálně přívětivý a přehledný web, na kterém si prohlížíme produkty jako v katalogu, zobrazují se nám různé akce a slevy obchodu. Objednáváme, píšeme si s provozovatelem přímo z e-shopu, reklamujeme pohodlně zboží, atp.
Za každým větším e-shopem (a není důležité, zda mluvíme o B2C nebo B2B) se však skrývá informační systém, který musí kompletně na vše dohlížet a díky kterému vše funguje. Jakkoli krásný, rychlý a skvěle fungující e-shop by byl ale k ničemu, kdyby na pozadí nedocházelo k automatickým aktualizacím skladových zásob, cen, zpracování objednávek a mnoho dalších procesních kroků, které nakupující vůbec nevidí, nevnímá a vlastně ani nepotřebuje znát. Objednávkou zákazníka v e-shopu proces totiž teprve začíná. Ne vždy se položky objednávky „jen“ vyskladní a odešlou zásilkovou službou. V některých případech je expedice navázána na externí sklad, v jiných případech je nutné zboží nejprve zajistit u dodavatele a není výjimkou ani výroba objednaného zboží na zakázku. Když už je zboží zajištěno, je třeba zajistit odeslání zásilkovou službou, vlastním rozvozem předáním do výdejního místa. Faktura, případně dodací list, jsou obvykle poslední kroky směrem k zákazníkovi e-shopu. Pro prodávající to ale odesláním faktury rozhodně nekončí. Následují další kroky, které jsou buď nabízeným závazkem pro nakupujícího, nebo přímo zákonem dané. Některé e-shopy odesílají po dokončení prodeje různé akční nabídky, o které se může také starat automaticky systém. A je víc než nutné zmínit i povinnosti jako účtování prodeje, reklamací, daňové povinnosti, inventury skladu, atd. To jsou běžné činnosti, kterými je ale prostě nutné vždy projít. Za obchodní činností každého e-shopu samozřejmě stojí firmy, OSVČ, tedy neobejde se to bez lidské podpory. Zde tedy přichází na řadu i evidence docházky a také bezchybného zpracování mezd. V neposlední řadě je třeba myslet na analýzy prodeje, různé obchodní a finanční reporty nebo vyhodnocování tržeb, obchodních výsledků atp. Je celá řada agend a činností, které jsou nezbytné pro tu část e-commerce, která se děje na pozadí.
Každopádně, aby vše fungovalo správně, je rozhodně na místě opřít se o komplexní informační systém, na který se mohou spolehnout firmy i jejich zákazníci. Zvlášť v dnešní době, kdy je online prodej naprostou samozřejmostí a zákazníci už si navykli na to, že se obchodníci na internetu předhánějí co do kvality služeb a tak očekávají přehledný proces i naprosto bezchybné vyřízení objednávky, případně jednoduchý proces při vrácení zboží či reklamaci.
Na systém, který se dokáže přizpůsobit různým procesům, situacím i požadavkům. A není to jen o systému. Ani ten nejlepší IS na světe nemůže fungovat správně, není-li správně nastaven a správně obsluhován. Maximální porozumění potřeb firem i zákazníků, co nejspolehlivější propojení těchto dvou stran, individuální přizpůsobení požadovaným procesům, odborné poradenství i kontinuální podpora - to vše jsou důležité faktory při výběru ERP systému. Neméně důležitý je ale i výběr jeho dodavatele. Protože se neustále mění svět internetu, prohlížečů, přichází i legislativní změny v čase a to vše musí ERP systém stíhat následovat nebo být připraven rychle reagovat na změny.
Pokud chcete informační systém, který je pružný, moderní a s možností přizpůsobení různým procesům i situacím, pak je chytrou volbou ERP systém HELIOS iNuvio. Spolehlivým dodavatelem tohoto systému je společnost PC HELP, a.s., která navíc, díky vlastnímu e-shopovému řešení MajorShop (doplňkové řešení vyvinuté na míru pro IS HELIOS iNuvio a s ohledem na aktuální potřeby e-commerce), dokáže propojit online svět e-commerce s tradičním světem ERP do jednoho perfektně fungujícího celku.