říká Martin Jirmann, generální ředitel společnosti Abra Software
Abra patří mezi pět největších českých výrobců a dodavatelů podnikových informačních systémů. Její aplikace dnes používají jak živnostníci, tak velké firmy. Se značkou Abra je neodmyslitelně spjat Martin Jirmann, kterého jsme se zeptali na aktuální stav a trendy českého ERP trhu.
Podle poslední analýzy českého trhu ERP se u nás lépe daří kategorii all-in-one produktů na úkor specializovaných řešení. Vnímáte tento trend?
Fakt, že obliba all-in-one systémů roste, mohu z pozice Abra Software potvrdit. Firmy si začínají víc a víc uvědomovat, že jedno řešení jim přináší řadu výhod oproti pěti různým, které vzájemně nemusí vždy dokonale fungovat. Předně jde o efektivitu vynaloženého času i energie do jednoho jediného systému, který firmě pomáhá řídit všechny klíčové procesy. Pro řízení firmy je to prostě jednodušší. Na druhou stranu si nemyslím, že by existoval dokonalý all-in-one systém, který by dokázal pokrýt naprosto všechny potřeby jakékoliv firmy. Každá firma je jiná a má také jiné potřeby. Proto specializované systémy na trhu budou úspěšné i nadále.
Na druhou stranu, výrobci all-in-one produktů se snaží integrovat do svých systémů právě i speciální moduly typu řízení projektů, správa dokumentů, business intelligence nebo řízení workflow...
Moduly jako BI nebo project management do ERP dnes podle mého určitě patří. Jen se opět může stát to, že klient požaduje nějaké speciální funkce. V takovém případě může preferovat pořízení specializovaného softwaru, který pak ale dodavatel ERPu dokáže klientovi napojit například přes API.
Nedochází tím k určitému vyhlazování rozdílů mezi ERP produkty, a tedy k jejich komodizaci? Souhlasíte s tvrzením, že u ERP systémů se vyrovnala nabídka z hlediska vlastností a funkcí, a proto záleží především na schopnostech dodavatele vytvořit na základě ERP systému kvalitní a efektivní řešení?
Komodita je příliš silné slovo. Zejména pak u řešení pro středně velké a velké firmy. Ale samozřejmě vnímám posun, že existuje čím dál tím více dodavatelů, kteří se snaží o jistou „komodizaci" trhu ERP. Bez osobního přístupu k firmě, poznání jejích procesů a potřeb ale klasické robustní ERPy prostě nemohou fungovat bezproblémově. Jinak je tomu samozřejmě u systémů „krabicového" střihu pro živnostníky a malé firmy. Tam je slovo komodita na místě.
Výrobci ERP se v posledních letech snaží různě uchopit trend mobility. Jak vnímáte tento trend s určitým odstupem od doby všeobecného nadšení?
Myslím si, že to není o všeobecném nadšení, ale prostě o firemních potřebách. Dnes již nikoho neohromíte robustním ERP bez možnosti přístupu alespoň k určitým datům z mobilního zařízení nebo PC bez ohledu na to, kde sedíte. Byznys je v pohybu, zaměstnanci v terénu, na služebních cestách po celém světě, nebo třeba potřebují jen flexibilní home office.
Ve kterých procesech je podle vás příležitost pro uplatnění mobilního přístupu?
Podle mého názoru je mobilita dlouhodobý trend, který trvá a bude se i nadále rozvíjet. A to nejenom v agendách týkajících se obchodu, marketingu nebo finančního řízení, ale v celkovém řízení firem. Aplikací tedy bude jen přibývat. Ani my tento trend nezanedbáváme, jenom na podzim se chystáme na trh s celou řadou technologických inovací a produktových novinek.
Vedle mobility je dnes v IT samozřejmě skloňován i cloud. Vidíte v oblasti ERP systémů nějaké další, respektive jiné trendy?
Předně si myslím, že česká společnost stále nerozeznává odlišnosti mezi reálným cloudem a pronájmem serverů někde v datovém centru. Takže bych řekl, že trend bude v cloudu, zatím se u nás ale teprve pomaloučku nadechuje. Co se týká mobility, i v této oblasti je česká společnost trochu pozadu oproti světu, takže i zde nás ještě mnoho inovací teprve čeká. Třetí trend, lze-li to tedy tak nazvat, bych viděl v rozkvětu oblasti CRM, tady je pořád ještě co rozvíjet, oblast integrace všech možných dat a jejich spolehlivé vyhodnocování pro řízení lepších vztahů se zákazníky, bude určitě také na vzestupu.
Martin Jirmann (40)
V roce 1997 dokončil studium oboru ekonomika a řízení elektrotechnické výroby a spojů na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze. V roce 1995 nastoupil do společnosti Abra Software jako konzultant. Poté postupně působil na pozicích vedoucí divize služeb a obchodní ředitel. Od roku 2000 je členem představenstva. Od roku 2008 působí jako generální ředitel a o dva roky později také jako předseda představenstva.Lukáš Dolníček