Musíme vědět, kde končí ERP a začíná jiný systém
Tlak trhu na vyšší efektivitu výrobních podniků se promítá do požadavků na lepší fungování firemních informačních systémů. Dnes již nejde ani tak o to, který jednotlivý systém ERP, PLM, EAM či MES systém vybrat, jako spíš o jejich funkční integraci a maximální využití pro podporu výrobních, logistických a dalších podnikových procesů.
Pokud se dnes podíváme na klasické ERP řešení ve výrobní firmě, které podporuje procesy od tvorby kusovníku po controlling a BI, tak jeho funkčnost je prakticky vyřešená. Všechny ERP systémy od aktuálně existujících dodavatelů jsou funkčně vyvážené a splňují všechny hlavní zákaznické požadavky. Určitý problém představuje morální zastaralost ERP systémů, nebo dokonce chybějící podpora např. z důvodu ukončení jejich vývoje, avšak to lze vyřešit výměnou za nové ERP plně vyhovující současným nárokům.
Co se integruje?
Spíše než ERP podniky dnes řeší funkčnosti, které ERP neobsahuje, a integraci s nimi. V českých firmách jsou to především dvě oblasti:
- Integrace CAD řešení. Integrace CAD a PDM řešení ve snaze vybudovat podporu pro řízení životního cyklu produktu (PLM).
- Integrace podpory shop-floor. Tj. řešení, která podporují řízení na dílnách, zde především systémů pro řízení výrobních zařízení (MES).
Obě tyto oblasti přirozeně vyplývají z aktuálních obchodních trendů. Pokud například dodavatel dostane poptávku od potenciálního zákazníka, musí ji umět rychle a přesně zakalkulovat. A pokud zakázku získá, pak ji zase rychle a správně vyrobit, přičemž požadavky na rychlost a přesnost neustále narůstají. Hladká integrace s těmito systémy je velmi důležitá, protože pokud například provedu nepřesnou kalkulaci, pak buď zakázku nezískám nebo na ní prodělám.
Kdo potřebuje integrovat?
V českých podmínkách je největší poptávka po integraci ze strany podniků s kombinovanou výrobou. Klasickým případem je výrobní podnik s automotive výrobou (například lisovna), který má zároveň vlastní nástrojárnu. Pokud by provozoval pouze lisovnu, pak integrace není tolik třeba, ale tahle musí díky výrobě vlastních nástrojů v první řadě integrovat systémy CAD (včetně PDM) a ERP a následně také PLM systém pro podporu řízení projektů.
Výjimkou není ani kombinace tří druhů výrob, například nástrojárna, lisovna a svařovna v rámci jedné firmy – nástrojárna je kusová, lisovna velkosériová a svařovna komplexní malosériová výroba. A všechny tyto výroby musí pokrýt jeden podnikový informační sytém, který je tvořen ERP systémem integrovaným s PDM/PLM řešením pro řízení produktového vývoje a MES systémem pro řízení výroby na dílnách.
Hlavní výzvy
Co je největší výzvou integrace? V řadě projektů se naráží na fakt, že zákazníci nemají jasno, kde končí jejich ERP a začíná jiný komplementární systém. Funkčnosti ERP řešení a specializovaných systémů se zpravidla překrývají. Dnes existují systémy MES, jež řeší odvádění výroby, údržbu a servis, či PLM podporující řízení projektů, což jsou věci, které běžně řeší i ERP. Pak vyvstává otázka, které z obou variant využít, což bývá v průběhu projektu velmi diskutované téma. Samozřejmě konstruktér vždy chce, aby se projekt řídil v PLM, zatímco investiční manažer preferuje ERP, přičemž argumentace obou je spíše emocionální než věcná. Anebo, což se v praxi také děje, se v podnicích využívají obě funkčnosti a pracovníci jsou nuceni dělat stejnou věc dvojí cestou, což vede ke zmatkům.
Největší výzvou integrace ve zdejších projektech je proto uhlídat, aby se některé činnosti neprováděly duplicitně a aby z pohledu celkového fungování firmy byla zvolena vždy ta lepší varianta. My se na základě zkušeností z řady projektů spíše kloníme k tomu, aby co nejvíce funkčnosti pokrývaly ERP systémy, a to z jednoduchého důvodu: čím méně rozhraní obsahuje komplexní podniková infrastruktura, tím hladší provoz a méně nákladná údržba.
Kdo se pouští do nějakého implementačního projektu, by měl mít na paměti, že dobrá informační podpora dnes nestojí jen na kvalitních samostatných řešeních, ale především na jejich dobře provedené integraci. Pouze správně integrované systémy umožňují rychlou kalkulaci poptávky, přehled o stavu výrobních zakázek v reálném čase a přesné dodávky zákazníkům. Což se ve finále projeví i na lepší provozní efektivitě a vyšší konkurenceschopnosti.
Zdeněk Špelina Autor je ředitelem a jednatelem ve společnosti AppliCon IT. |