Životní cyklus ERP projektu začíná prvotními obchodními kontakty, končí předáním systému do běžného provozu a trvá řadu měsíců a nezřídka i více let. Probíhá-li ve vaší společnosti implementace informačního systému, nebo pokud se teprve k výběru nového ERP řešení teprve chystáte, mohlo by vás zajímat, s jakými úskalími se můžete v průběhu implementace setkat a jak se na ně nejlépe připravit.

Návrh řešení

Zdaleka nejdůležitější fází implementace ERP projektů je fáze analýzy. V ní dodavatel poznává cíle definované zákazníkem, jeho očekávání, seznamuje se s motivacemi jednotlivých klíčových uživatelů. Kvalita analýzy má přímý vliv na úspěch implementace. Ačkoli je téměř nemožné popsat všechny důležité požadavky zákazníka a navrhnout jejich řešení v prostředí daného ERP systému, někdy dojde k tomu, že při analýze pro stromy přehlédneme les.

Kvalitní analýza není jen souhrn požadavků a jejich řešení, je to integritní stavba, která musí zapadnout do krajiny procesů společnosti a zároveň je schopná plnit požadované funkce. Nezbytným pilířem této stavby je znalost očekávaných přínosů a návrh řešení, který k naplnění těchto očekávání směřuje.

Změnové řízení

Prvním kritickým místem implementačních projektů je změnové řízení. Bez nadsázky lze říci, že se s ním setkáte v každém projektu. Zdravá míra změnového řízení v rámci implementace ERP systému se pohybuje mezi 10-20% původního rozsahu – tento podíl nesvědčí nevyhnutelně o nekvalitě prvotní analýzy, jako spíše o době trvání projektu a objektivních změnách, k nimž během projektu došlo.

Změny ve finanční kondici firmy, změny vedení, vlastnické struktury, interních procesů nebo vliv souběžných projektů mohou zapříčinit nutnost změny v původně navrženém řešení. Více než rok trvající projekt musí být na tyto změny připraven. O kvalitě projektového řízení pak svědčí schopnost změny absorbovat v projektu tak, aby jejich dopad na rozpočet a termín dokončení byl co možná nejmenší.

Testování

V každé implementaci ERP systému nastává okamžik „lámání chleba“ ve chvíli, kdy je systém předveden uživatelům a je zahájeno uživatelské akceptační testování. Jedná se o okamžik, který zpětně potvrdí kvalitu analýzu, přípravu uživatelů a je zkouškou jejich pečlivosti i trpělivosti.

Formalizovaný způsob testování a předem nastavená akceptační procedura tuto fázi projektu zpřehlední pro obě strany a spotřebovává méně zdrojů na obou stranách. Naopak chaotické testování, nestandardizovaný sběr připomínek od uživatelů neúměrně zatíží konzultanty i uživatele na poměrně dlouhou dobu, navíc nepřinese možnost kvantifikovat dosažené výsledky.

Předání

Jedním z nejkrizovějších momentů, k nimž se upíná pozornost projektových manažerů i sponzorů, je předání díla. V cílové rovince, kdy je drtivá většina prací odvedena, nastupuje projektový manažer, aby projekt dotáhl a celou dodávku uzavřel. Jeho protějšek na straně klienta má za cíl dodržet rozpočet a realizovat přitom v rámci díla maximum možného.

Zatímco u menších projektů je klíčem k úspěchu získání hlavních uživatelů a zajištění jejich spokojenosti, u velkých projektů je třeba něco navíc. U větších implementací předpokládáme větší manévrovací prostor pro změnové řízení i větší prostor pro řízení očekávání hlavních stakeholderů. Čím delší projekt, tím důležitější jsou vztahy s klíčovými uživateli i managementem.

Řízení implementace ERP projektů lze bez nadsázky přirovnat k ekvilibristice – spíše, než na tvrdých datech závisí úspěch na správném vyhodnocení situace, když dojde ke ztrátě rovnováhy. A to v každém z výše uvedených krizových momentů projektu.

Irena Poláková
Autorka je projektovou manažerkou ve společnosti ABRA Software.