Nezaměstnanost v naší zemi dosahuje v dnešní době rekordně nízké úrovně. To znamená, že prakticky všechny oblasti podnikání pociťují nedostatek pracovních sil. Proto zatěžovat zaměstnance rutinními aktivitami, namísto kterých by se mohli věnovat důležitějším záležitostem, znamená riskovat konkurenceschopnost své firmy. Zmíněné rutinní činnosti přitom mohou – lépe než lidé – řešit podnikové informační systémy, ERP.

Požadavky firem na ERP systémy se proto poslední dobou významně mění a mění se i celková podoba ERP systémů. Oproti minulosti se dnešní systémy vyznačují nejen vyšší uživatelskou přívětivostí, ale i tzv. User Experience – tedy způsobem, jak systém konzumujeme a jaký prožitek z toho máme.

Proto jejich producenti, pokud chtějí na trhu uspět, už nyní musí své produkty orientovat tak, aby byly schopné se flexibilně přizpůsobit i změnám budoucím. Řešením je například decentralizovaný přístup k ERP. Což se může zdát jako naprosto opačná filozofie vůči trendu tzv. komplexních ERP. Představme si situaci, kdy firmu rozdělíme na menší samostatné, na sobě nezávislé SW oblasti (krabičky), což v nich umožní dělat rychlejší změny. Jednou z nich může být výroba, další například sklady, či třeba účetnictví. V případě, že bude firma potřebovat udělat změnu v logistice, stačí tuto změnu udělat pouze v této oblasti, aniž by byly ovlivněné další krabičky. Tento způsob změny výrazně urychlí. Navíc očekáváme, že se požadavky firem v budoucnu budou opět měnit. Společnosti budou od svých producentů automatizovaných systémů očekávat více flexibility a nezávislosti. Rády si proto budou vybírat produkty od více dodavatelů. Kromě toho budou také čím dál méně ochotny investovat do komplexních systémů.

Podniky produkují stále větší objemy dat, které mohou využít ve svůj prospěch, ovšem jen v případě, že se naučí se v nich vyznat a zpracovávat je. Proto dnes patří mezi důležité požadavky na ERP systém, aby nabízel technologie, které dokážou s velkými daty pracovat a vytáhnout z nich informace pro podnik podstatné.

11-asseco-02-420

Po čem uživatelé touží

Když jsem v roce 2015 nastoupil v Asseco Solutions do pozice produktového manažera, začal jsem se našich zákazníků, ale i obchodních partnerů ptát na jejich představy, potřeby i problémy. Co se jim líbí, co by naopak změnili. Zhruba půlroční průzkum potřeb jsme potom s kolegy podrobili interní oponentuře a zjistili jsme, že 90 % všech požadavků je oprávněných, potřebných a především reálných. Současně se mi potvrdilo výrazné „zrobustnění“ produktu Helios Orange, který patří mezi nejrozšířenější na tuzemském trhu. Toto tzv. „zrobustnění“ však generuje i některé negativní aspekty. Systém sice pokrývá řadu specializovaných vertikál, řeší procesy v jednoduchých společnostech i nadnárodních skupinách, jenže tato skutečnost způsobuje důsledky v podobě „bobtnání“ funkčnosti a tím i složitosti ovládání, tlaku na specifické funkce, uživatelské úpravy (customizace), apod.

Tato zpětná vazba stávajících uživatelů systému Helios nás tedy fakticky dovedla k tomu, abychom se více orientovali především na uživatelské potřeby.

Na dosavadní oblibu systému Helios Orange jsme proto navázali novou edicí s názvem iNUVIO, která se však od původního systému v mnoha aspektech značně odlišuje. Nové funkční pojetí přináší mnohem lepší srozumitelnost a přehlednost systému. Nová edice umožňuje uživateli pracovat rychleji, pohodlněji a efektivněji a přináší i celou řadu nových funkcí a vylepšení.

Bez nadsázky tedy lze říci, že jde o systém, jenž vznikl z přání našich zákazníků. Zaznamenali jsme, že ve firmách došlo ke generační obměně. V minulosti byli našimi zákazníky „otcové zakladatelé“, kteří své firmy znali do posledního detailu, ale ještě příliš nedůvěřovali informačním technologiím. Dnešní generace manažerů je informačními technologiemi doslova odchována a vyžaduje, aby informační systémy byly stejně uživatelsky přívětivé, rychlé a snadno uchopitelné, jako například smartphone. Tato generace již ERP vnímá zcela jinak nežli jejich předchůdci a pozornost se výrazně přesouvá z pořizování (kde se požaduje automatizace) do „konzumace“ dat, tj. reporting, analýza, řízení.

Nové rozhraní, možnosti customizace a nové funkce

Helios Orange v edici iNUVIO proto přináší především změny v přístupu k uživateli:

  • Disponuje zcela novým, snadnějším ovládáním, včetně nových prvků ergonomie a navigace.
  • Poskytuje uživateli vysokou míru osobní personifikace.
  • Nabízí nové nástroje, jako integrovanou BI či prediktivní analýzy, poskytující nový pohled na data. Aktivně uživateli pomáhá a prezentuje informace v potřebném tvaru.
  • Jeho notifikace, info panel, Dashboardy či eReporty jsou jen částí z nových možností práce s informacemi, jejich vizualizace, třídění a zpracování.
  • Přináší množství nových funkčností, vylepšení a změn realizovaných ve všech částech systému na základě požadavků vás, jeho uživatelů. Významné změny uživatelé zaznamenají např. v oblastech skladu, ekonomiky, výroby, mezd či controllingu.

To znamená, že naší snahou bylo, aby nová edice měla například modernější vzhled a intuitivní ovládání, včetně nových nástrojů customizace. Do jejího základního vybavení proto patří uživatelské dashboardy s předpřipravenou sadou widgetů (miniaplikací) nebo moderní a do systému plně integrované řešení Business Intelligence. Najdete v něm i notifikační centrum vč. podpory push notifikací nebo informační panel s funkcí aktivních komentářů, náhledu na dokumenty a další. Za zmínku určitě stojí také insolvenční rejstřík, nástroj Analytik s podporou prediktivní analýzy nebo nové možnosti centralizovaných kontrol a administrace systému. Vzhledem ke všudypřítomnému současnému trendu, kterým je mobilita, je důraz také kladen na mobilní aplikace. To znamená, že veškeré informace jsou dostupné kdykoliv a kdekoliv.

11-asseco-03-420

Na data s inteligencí

Správná Business Intelligence (BI) není jen nástroj pro controllory či vrcholové manažery. Naopak je cenným nástrojem pro naprostou většinu rolí ve společnosti. Proto iNUVIO disponuje plnohodnotným integrovaným řešením BI, které dává svým uživatelům ucelený a efektivní přístup k práci s firemními daty. Ta totiž mají velký vliv na správnost strategických i operativních rozhodnutí a tím i na obchodní úspěch společnosti. BI je nativní součástí iNUVIO, což je z procesního hlediska efektivnější a celkově úspornější řešení. BI zde pokrývá kompletně celý reportovací cyklus od sběru dat z nejrůznějších zdrojů až po jejich prezentaci konečným uživatelům. Systém je přitom otevřený pro úpravy, rozšiřování i prezentaci.

Dva pohledy na iNUVIO

Helios Orange edice iNUVIO reprezentuje výraznou změnu. Ta je viditelná především pro stávající zákazníky, kteří mají možnost na novou edici přejít, což pro ně především znamená absolvovat určitý rozsah školení. Pro nové zákazníky neznamená iNUVIO nic více a nic méně než prostě implementaci nového moderního a uživatelsky orientovaného ERP systému.

11-asseco-04-420

Další vylepšení na obzoru

Aplikační rozsah iNUVIO aktuálně reprezentuje cca 1,5 roku vývoje. Novinky, které dnes uživatelům poskytuje, však zdaleka nejsou poslední, které je čekají. Pracujeme na řadě dalších vylepšení, které budeme pro uživatele systému postupně uvolňovat v rámci služby maintenance. Na řadu z nich se mohou těšit nejen oblasti customizace či vizualizace dat, ale především na úrovni jednotlivých agend, jako jsou sklady, výroba, účetnictví, mzdy, servis apod.

11-asseco-05 Ing. Lukáš Ontl
Autor článku je produktovým manažerem ve společnosti Asseco Solutions.