Nároky zákazníků, tlak vedení firem na co nejefektivnější provoz a množství nových předpisů vytvářejí ve většině firem stále složitější IT infrastrukturu, kterou je třeba neustále udržovat ve funkčním provozu. Často se podniky domnívají, že implementací a zprovozněním podnikového softwaru vše končí a již není nutné se o něj dále starat. Zadělávají si tak na situaci, kdy po letech zanedbávané podpory najednou zjistí, že systém již nedokáže spolehlivě zajistit jejich potřeby a jeho změnu či upgrade lze provést pouze za cenu obrovských nákladů na finanční a lidské zdroje.

Release a incident management jsou dnes pro provoz informačních systémů nezbytné. V každém případě by si měl podnik spočítat náklady k zajištění spolehlivosti, dostupnosti a flexibility kritických systémů na požadavky obchodních procesů. Jsou to nějaké náklady navíc: je třeba testovat nové balíčky před provozem, řešit incidenty, aktivně řídit aktualizace a celé to organizačně a personálně zajistit. Pokud se podnik rozhodne toto nedělat, náklady sice krátkodobě ušetří, ale s významným nárůstem rizik fungování komplexních systémů je nakonec vydá.

Při přechodu na nové softwarové verze po delším časovém úseku je složité navázat na všechny historicky vytvořené a vyvinuté úpravy a stojí velké úsilí zajistit nepřerušovanou kontinuitu provozu. V případě incidentu lze obnovit produkční data, ale samotný systém nemusí obsahovat všechny historické modifikace. Proto je potřeba pečlivě systém udržovat, aktualizovat a modifikovat podle aktuální potřeby měnících se obchodních požadavků, jakým např. může být zavedení konsignačního skladu, zavedení nových výrobků a nových technologii do produktového konfigurátoru apod. Pokud neudržovaný systém zamrzne na několik let, práce na odstranění všech nekompatibilit se nesmírně prodlužuje a prodražuje.

Vyhnout se těmto situacím je možné s využitím tzv. release a incident managementu, kdy podnikový software je aktualizován pravidelně, dnes již v podstatě každodenně. Moderním způsobem prováděná údržba systému by měla obsahovat mj. následující komponenty:    

Oznámení o důležitých záplatách. Upozornění na nové záplaty či články týkající se provozovaného systému.

  • Aktualizace systémových komponent a balíčky nových funkcí (Feature Packs). Přístup k aktualizacím systémových komponent, novým verzím, nejnovější dokumentaci a poznámkám k vydání (release notes).
  • Záplaty systémových komponent a kumulativní záplaty (Service Packs). Přístup k záplatám systémových komponent a kumulativním záplatám samotného systému. Jedná se zejména o opravy související s legislativními úpravami nebo řešení systémových chyb.
  • Telefonická podpora, Vzdálený přístup při řešení složitých problémů, Asistence „How to“ pro zodpovězení dotazů týkajících se standardního systému.
  • Přístup k online komunitám Online komunity (Communities). Sociální sítě, na nichž je možné komunikovat s kolegy z jiných společností, kteří používají stejný systém a řeší podobné problémy z daného odvětví.

Vlastní zkušenosti – obchodní kontinuita v OTK Group

Naše společnost OTK Group působí na polygrafickém trhu ve střední a východní Evropě. K našim hlavním produktům patří flexibilní obaly, grafické nápojové etikety, samolepicí etikety a další. Vzhledem k povaze zakázkové výroby s průběžnou dobou výroby 3–5 dní potřebujeme výkonný a spolehlivý systém. Nemůžeme si dovolit výpadek přesahující 24 hodin, po delší době by již nebylo možné výrobu dohnat a společnost by počítala milionové ztráty. S naším bývalým systémem Movex jsme bohužel neprováděli release management a v okamžiku upgradu na nejnovější verzi Infor M3 se objevila řada překážek zabraňujících hladkému přechodu a zajištění naší obchodní kontinuity. Navázali jsme proto spolupráci s Infor Xtreme, službou podpory zajišťující release a incident management s nástroji pro patch managament, včetně ošetření modifikací pro polygrafickou výrobu a okamžitou podporu při incidentech. Věříme, že nám tato služba umožní díky častějším intervalům udržovat stále aktuální verzi systému a lépe zajistit obchodní kontinuitu naší společnosti.

Miloš Kačer
Autor článku je již více než 20 let IT manažerem ve společnosti OTK Group.