Než jsem si sedl k tomuto zamyšlení, dlouze jsem přemítal, ze kterého konce začít. Jako výrobce komplexního informačního systému a zároveň provozovatel vlastního datového centra se dennodenně setkávám s klienty, kteří řeší podobné problémy. Buďto již informační systém mají a snaží se držet náklady na IT vybavení s ním spojené na uzdě, nebo se pro zavedení informačního systému právě rozhodli a stojí před volbou investovat nemalé peníze do nákupu potřebného softwaru, hardwaru a ostatních věcí s tím spojených. Nebo mohou využít novou cestu a svá data nebo i hardware a všechny ostatní aplikace, které pro svou práci využívají, přesunout do nějakého datového centra. Toto rozhodnutí není jednoduché. Otázka, co jim to přinese, je na pořadu dne neustále.
V nedávné minulosti by se stejná situace řešila asi následovně. Nakoupilo by se kompletní hardwarové a softwarové vybavení, zaměstnal se člověk (IT odborník), který by se o všechno postaral a ve firmě by se vyhradil prostor, kam by se celé vybavení uzamklo. Zákazník by tak přebral na sebe nejen vysoké počáteční investice, ale i riziko ztráty, poškození nebo odcizení kritických dat nutných pro fungování jeho společnosti. Navíc po implementaci informačního systému se klient chtě nechtě stává závislým na dodavateli informačního systému, protože jeho změna by mohla výrazně ovlivnit fungování společnosti.
Dnes je situace jiná. Je patrné, že společnosti často stojí před dilematem, zda zvolit tradiční cestu, anebo udělat krok vpřed. Stále se zvyšující počet firem využívajících datová centra ovšem vede k zásadnímu rozhodnutí i ty dosud váhavé.
Nejpočetnější skupinou využívající služby datových center jsou společnosti, které se živí přímo internetem a navazujícími službami (vyhledávače, reklamní servery, společnosti šířící hudbu, video atd.), jejich požadavky se liší od množství umístěných serverů až po potřebné kapacity připojení na internet. Další skupinu pak představují společnosti, pro jejichž fungování je nezbytné rozsáhlé IT zázemí zajišťující mimo jiné archivaci a zálohu dat. Jedná se zejména o banky, energetické podniky, státní instituce a velké mezinárodní korporace. Nejrychleji však roste zájem ve firmách využívajících aplikace, jako je například CRM, účetnictví, skladové hospodářství a další. Tyto firmy mají zpravidla několik poboček po celé republice a potřebují zajistit jejich bezproblémový chod. Datová centra se tak jeví jako ideální řešení.
Výhody a nevýhody datových center
Proč tedy firmy váhají s migrací svých dat do datových center? U mnoha klientů je datové centrum stále spojováno s obavou o bezpečnost dat, což logicky vyplývá z nutnosti přesunout firemní data k druhému, většinou až třetímu subjektu. Pokud hovoříme o softwarovém zabezpečení, je problém spíše psychologického rázu – data v datovém centru jsou minimálně stejně, zpravidla však více chráněná nežli na vlastním firemním serveru.
V praxi se pak často setkávám s otázkami typu: Neodnese nám váš technik server s klíčovými daty? Kdo všechno se může do datového centra dostat? Jaká jsou oprávnění k přístupu? Moderní datová centra mají dnes hned několik vrstev ochrany. Základem jsou vstupní kontroly provázané s identifikací pracovníka pomocí průkazu opravňujícímu ke vstupu. Samozřejmostí je pak kamerový systém vevnitř i vně objektu pro maximální monitoring pohybu osob. Dále je možné využívat uzamykatelné racky, náročnější klienti pak mohou využít část plochy DC ohraničenou klecí nebo mříží, kde se k serverům nedostanou už ani technici datového centra, ale pouze zákazníkem vybraní zaměstnanci.
Naproti tomu mezi nesporné výhody datového centra patří konektivita. Pokud klient požaduje přístup na internet s kapacitou například 100 Mb/s a více, tak v případě umístění serveru u sebe bude přivedení takové linky poměrně náročné a navíc je nutné myslet na dostupnost elektřiny, chlazení atd. Navíc veškeré prvky takové infrastruktury by měly být zdvojovány pro případné výpadky ať už chlazení, nebo samotného napájení. V tomto momentu se finančně nacházíme v řádech milionů korun, které běžná společnost asi jen stěží najde.
Za další zásadní přínos datových center jsou považovány úspory z rozsahu. Zatímco klient hradí pouze měsíční paušál, provozovatel vkládá nemalé investice do výstavby datového centra a nákupu redundantních zařízení. V rámci servisních programů dále provádí revizi a údržbu motorgenerátorů, rozvoden NN, chlazení, vzduchotechniky, stabilních hasicích zařízení, monitoring technologií (on-line asistence) či garantuje odstranění vzniklého problému do určité doby. Neméně podstatná je pak garance kritického facility managementu (řízení hlášení, poruch, kontroly, dokumentace, kapacit a další). S tím souvisí i čtyřdílný model klasifikace Tier, který popisuje rozdílnou výbavu technické infrastruktury datového centra pro zajištění odpovídající dostupnosti služeb.
Vše pod jednou střechou
I když je pro klienty stále atraktivnější známá varianta, tedy mít servery a software u sebe ve vlastní centrále, stále častěji se setkáváme s požadavkem na využití služeb našeho datového centra. Klienti oceňují především schopnost DC K2 poskytnout jim jednoduše vše pod jednou střechou za přijatelnou cenu, a to jak funkční ERP systém, tak hardware a ostatní aplikace, které běžně pro svou práci využívají v prostředí vytvořeném právě pro ně.
Datové centrum K2, které jsme spustili koncem května, má navíc několik specifik, která jej odlišují od běžných datových center, jež jsou dnes na trhu k dispozici. Tou největší a zásadní je fakt, že ho postavil přímo výrobce informačního systému, a proto je pro zákazníky snazší svěřit svá citlivá data do rukou svého již důvěrně známého dodavatele informačního systému. Vzniká tady přímý vztah mezi dvěma subjekty, nikoli třemi, jak je na trhu DC běžné. Celé DC je postaveno v kategorii Tier 3+ s možností jednoduchého rozšíření na Tier 4, což je zárukou maximální dostupnosti všech zvolených služeb a bezpečnosti dat.
Dalšími výhodami jsou možnosti aktivního ovlivňování počtu uživatelů, služeb, servisu atd. dle požadavků klientů. Pro malé společnosti navíc připravujeme jedinečný projekt Open Business Intelligence, který jim poskytne možnost analyzovat svá data, podobně jak to umožňují nákladné BI systémy. Tato služba by měla být dostupná již začátkem příštího roku na bázi SaaS.
Autor článku, Mgr. Marek Kučera, je výkonným ředitelem K2 atmitec s.r.o.