Letošní rok se v oblasti podnikových informačních systémů ERP ponese ve znamení několika výrazných trendů. Zvýšená pozornost se bude věnovat uživatelské přívětivosti a mobilitě, pokračovat bude nárůst popularity dvouvrstvé ERP strategie. Ani letošek se nejspíš neobejde bez problémů v nasazování ERP projektů a přetrvá i nedostatek kvalitních a zkušených ERP konzultantů. V uplynulém roce, v České republice výrazně ovlivněném ekonomickou stagnací, se oblasti modernizace a řízení podnikových procesů zaměřovaly především na efektivní provoz a nízké náklady, s čímž souviselo i omezení investic do informačních technologií. Ovšem omezení inovací nelze odkládat donekonečna, takže v závěru roku přišlo výrazné oživení poptávky.

Letošní rok by se podle Vladimíra Králíčka, generálního ředitele společnosti J.K.R., která dodává podnikové informační systémy BYZNYS ERP, měl nést v oblasti ERP systémů ve znamení vyšší poptávky než vloni a místo tlaku na nízkou cenu budou zákazníci tlačit na vysoký přínos a efektivity vynaložených prostředků.

Mobilní ERP a mobilita obecně patří i letos mezi výrazné trendy, které ovlivní celou oblast podnikových informačních systémů. Tlak přichází především ze strany uživatelů. Firmy jsou už dostatečně saturovány chytrými mobilními telefony na platformách iOS, Android či Windows a chtějí je více využít i v podnikových procesech. Uživatelé vyžadují přístup k informacím v reálném čase, ideálně v interaktivní formě a odpovídajícím grafickém provedení. Od letoška už nepůjde jen o reporty a dashboardy, ale také o vykonávání klíčových podnikových procesů.

Uživatelské rozhraní a přívětivost se dostává do centra pozornosti spolu s novými trendy v oblasti počítačů a spotřební elektroniky, jako jsou smartphony a dotykové displeje, vysoká rozlišení proměňují i způsob, jakým uživatelé ovládají podnikové aplikace. Do centra pozornosti se tak výrazně dostávají pojmy jako uživatelské rozhraní (UI, User Interface) a uživatelská přívětivost (UX, User Experience). V souhrnu jde v ERP systémech o podobně výrazný předěl jako přechod z DOS na Windows.

Konzumerizace ERP aplikací bude následovat trend, který v uplynulých letech proměnil „front office". Tradiční těžkotonážní ERP systémy s dlouhou dobou implementace odloučené od ostatních informačních systémů v rámci organizace budou pokračovat v ústupu. Nahrazují je modernější a „lehčí" platformy, kterým nedělá problémy provázanost reálných procesů, snadné napojení na nejrůznější zdroje dat, včetně podpory pro sociální sítě či big data, a jež jsou z hlediska klienta platformou nezávislé. Čas a prostředky, které by uživatel investoval do přizpůsobení na míru s nejistým výsledkem, tak může investovat mnohem hodnotněji.

Dvouvrstvá ERP strategie bude i letos patři mezi oblíbené volby u firem s nadnárodní strukturou. Mít jeden primární systém pro centrálu a pobočkám umožnit používat řešení, které bude více vyhovovat jejich potřebám, bude lépe lokalizované s místní podporou, umožní rychlé nasazování moderních funkcionalit a bude výhodnější i z cenového hlediska. To je obrácený trend v porovnání se situací před 10-20 lety, kdy se lokální systémy nahrazovaly.

Cloudové ERP technologie jsou v podstatě připravené, ale řada praktických otázek, například v oblasti práva, obchodních vztahů či disaster recovery zůstává. Především však zatím na cloud nejsou připraveni zákazníci. Ani letošek se skutečným rokem ERP v cloudu, alespoň v Česku, zatím nestane.

Sociální ERP letos ukáže, zda nejrůznější sociální funkce, přidávané s velkými ovacemi do nejrůznějších ERP řešení, mají nějaký reálný přínos například pro pracovníky péče o zákazníky a obchodní analytiky, či zda šlo jen o módní vábničku. Hlavní cílem mělo být větší porozumění koncovému zákazníkovi a více osobní interakce. Je však také otázkou, zda o to vůbec zákazníci v dnešní době ve světle kauzy NSA/Snowden vůbec stojí.

Tlak na nízkou cenu podnikového informačního systému ze strany zákazníků dosáhl v ČR již vloni svého vrcholu. Zákazníci si neuvědomují, že za kvalitní software a konzultanty musí zaplatit odpovídající cenu, pokud chtějí, aby z nasazení ERP řešení vytěžili maximum. ERP dodavatelé byli vloni celkovým stavem ekonomiky dotlačeni do pozice, ze které už nemají kam couvnout, aniž by ohrozili kvalitu služeb a své dobré jméno.

Erudovaní kupci ERP systémů se objevují spolu se zvyšujícím se povědomím na trhu, vyšší informovaností zákazníků a zkušenostmi z jiných projektů či jiných zaměstnání. Výrazně tak roste odborná úroveň na straně zákazníků při výběru ERP řešení. Někdy i tak, že převyšuje znalosti obchodníků ERP dodavatelů. Stěží už letos narazíte na firmu, která by byla v oblasti ERP zcela nepolíbená.

Neúspěšné projekty nasazení ERP systémů se na trhu budou objevovat i letos. Implementace mohou být tak komplexní a rizikové, že tomu zákazníci musí věnovat zvýšené úsilí, aby uspěli. Nelze se ve všem spolehnout na dodavatele, protože bez plné kooperace uživatelů a dostatečné podpory ze strany management to sami nezvládnou. Zodpovědnost za úspěch ERP projektu nakonec padá na hlavu CIO, CFO a ERP projektového manažera. Obzvlášť poučné je dohledat si v internetovém vyhledávači neúspěšné projekty velkých nadnárodních dodavatelů, popřípadě i dodavatelů, o kterých uvažujete.

Kvalitní lidské zdroje budou nedostatkovým artiklem i letos. Zatímco v řadě oblastí je nadbytek lidí, v oblasti ERP je zkušených konzultantů s mnohaletou úspěšnou praxí a se znalostí informačních systémů, podnikových procesů a technologií trvale nedostatek. Proto se vyplatí při výběru ERP řešení vyžadovat nejen reference za firmu, ale i za jednotlivé konzultanty, kteří budou systém nasazovat.